duminică, 1 decembrie 2013

The Collector (1965)

The Collector este un film din 1965. Pe vremea aia abia dacă aveam 11 ani iar la fostul cinema "Lumina" abia dacă pătrundeau primele spaghetti western (Winnettou, Old Shatterhand, etc...). "Magicianul" lui John Fowles l-am citit abia, ăhăă, prin anii 80 și s-a potrivit mănușă cu nuștiu ce de atunci. Acum câteva luni am citit The Collector (Excelentă, citită în iBook) și ieri am vizionat filmul.

Am puține exemple în care un film să fi egalat cartea. Foarte puține, unul dintre ele este "One Flew over the Cuckoo's Nest", nu știu dacă sunteți de acord cu mine. Mai ales că am citit cartea lui Kesey după ce am văzut filmul. Și am recitit-o, iar filmul continui să-l vizionez din propria-mi arhivă când am chef.

Să revin la Collector. Primul gând, absolut nasol m-a dus către K. alt colecționar de fluturi. Asemănarea se termină aici. Plus că, Freddie Clegg, primul personaj principal, este mic copil la entomologie față de K. Anyway, cartea e super. Prima carte a lui Fowles fiind. Thriller și nu numai. Adică, genul pe care degeaba îl povestești, trebuie citit. Nici măcar "The Shining" al lui Stephen King nu ajunge la...

Filmul pare o vechitură, dar vechitura este regizată de către William Wyler deci ar trebuie să avem pretenții. Desigur este greu să te obișnuiești cu soundtrack-ul tipic al acelor ani. Plus că tot filmul este pus în cârca a doi actori care actori au fost și au rămas în penumbră. Terence Stamp și Samantha Eggar. I-am mai găsit pe amândoi și în alte filme dar, de departe, acesta mi se pare filmul lor principal. Poți găsi multe chicițe astăzi, după ce jumătate din filme sunt digitizate sau pur și simplu create full pe computer. În costumul strident albastru al lui Clegg actorulului Stamp i se văd mișcările proaspăt învățate la școala actriei britanice, la fel și în actul scenic al Samanthei Eggar. Aceleași chichițe le văd și în memorabilul Blow-Up al lui Antonioni (unul dintre filmele mele din top ten). Ca thriller însă, este desăvârșit. Nu știu dacă ar fi ieșit mai bine dacă l-ar fi regizat Alfred Hitchcock?! Cert este că a ieșit o bijuterie de film care acum, în lumea lui Hannibal Lecter și a altor personaje moderne de genul acesta, poate da clasă.

Cum poate fi vizionat în România?! Nu știu, eu l-am închiriat, probabil că acasă chestia cu torentul încă funcționează....


Niciun comentariu: